Herbata – jak pić, by wyszło na zdrowie?

Wyobraź sobie zimowy wieczór. Po całym dniu ciężkiej pracy wracasz do domu, by owinąć się w koc, wziąć do ręki książkę i wypić gorącą herbatę. O tej porze oczywiście czarna. A jeśli czarna to z cytryną i miodem. Będzie idealnie słodko-kwaśna i perfekcyjnie rozgrzewająca. Jednak czy zdrowa? Naukowcy przekonują, że nie do końca! Sprawdzamy, jak jest naprawdę.

#5oclock #teatime

Mimo że za naród najbardziej lubiący herbatę wciąż uważa się Brytyjczyków, Polacy nie zostają daleko w tyle. Najnowsze wieści głoszą nawet, że w Europie zajmujemy zaszczytne drugie miejsce w rankingu spożycia tego boskiego napoju. Herbata jest u nas mniej popularna od kawy, nie zmienia to jednak faktu, że ma rzeszę oddanych fanów, którzy z przyjemnością oddają się zarówno rytuałom parzenia, jak i delektowania się. A sposobów na jej przygotowanie jest wiele. Jedni wolą klasyczne torebki błyskawiczne. Inni uważają to za niedopuszczalne, bo w końcu w tych znajdują się same odpadki, a prawdziwie magiczna herbata tworzy się z liści, które jednak są bardziej wymagające jeśli chodzi o parzenie. Czy rzeczywiście ma to jakieś znaczenie?

Torebki vs. Liście

Herbata liściasta, jak sama nazwa wskazuje, to liście drzewa lub krzewu, z którego przyrządza się napar. Herbata, która zawiera się w torebkach do zaparzania to nic innego jak te same liście, z tym że zazwyczaj są one rozdrobnione. Z reguły wrzuca się do takich torebek odpadki, czyli połamane liście, które w suszeniu uległy zmianie kształtów. Czy ma to jednak jakiekolwiek znaczenie dla zdrowia? Absolutnie nie! Różnice pomiędzy herbatą liściastą a torebkową to walory smakowe, dostrzegalne jednak zwykle przez prawdziwych smakoszy. Podobno ta liściasta jest bardziej wyrazista i aromatyczna. Wybór natomiast należy do nas! Mała uwaga: do herbat ekspresowych częściej dodawane są sztuczne barwniki, które później przy parzeniu zyskują brązowy kolor naparu. Warto zatem, jak zwykle, czytać składy!

Teina, teofilina i teobromina, czyli krótka lekcja chemii

Gdy mówi się o kawie, każdy potrafi wymienić jej najbardziej znany składnik, jakim jest kofeina. Jednak herbata również mocno pobudza i pomaga się skoncentrować, a jest to zasługa substancji zwanej teiną. Na jej temat można usłyszeć wiele dobrych rzeczy i wszystkie są prawdziwe. A mianowicie: działa dłużej od kofeiny, uwalnia się wolniej, nie ma negatywnego wpływu na serce i ciśnienie oraz pomaga się skoncentrować. Co poza tym? Teofilina i teobromina, których nazwy trochę przypominają imiona bohaterek z greckich tragedii, jednak mają fantastyczny wpływ na nasz organizm. Przede wszystkim sprawdzą się przy chorobach nerek, ponieważ mają właściwości moczopędne i przeczyszczające. W herbacie poza wspomnianymi substancjami znajdziemy też witaminy K i B2 oraz flawonoidy! Jaki z tego wniosek? Herbata to samo dobro.

Do czasu

Wieści na temat szkodliwości herbaty z cytryną pojawiają się sukcesywnie co kilka lat. Media rozdmuchują sprawę, a wręcz wzięły sobie za cel oduczyć Polaków picia herbaty z dodatkiem cytrusów. Jaki jest tego powód? Winowajcą jest zawarty w herbacie glin (zwany inaczej aluminium), którego forma pierwotna nie jest przyswajalna przez nasz organizm. Glin uwielbia kwas. Gdy te dwa składniki połączą się w całość, powstają sole glinu, które nasz organizm wchłania. Nie trzeba chyba wspominać, że są to substancje bardzo szkodliwe, które od lat łączy się z wywoływaniem choroby Alzheimera. Jak jednak zrezygnować z ulubionego, zimowego napoju i czy w ogóle jest to konieczne? Internetowe nagłówki krzyczą, by przestać pić herbatę z cytryną, bo grozi to utratą pamięci. Jest to spore uproszczenie! Szkodliwy cytrynian glinu uwalnia się wyłącznie wtedy, gdy cytrynę wrzucimy lub wyciśniemy do kubka z fusami. Wystarczy zatem najpierw wyjąć torebkę z herbatą lub liście, a dopiero potem dodać cytryny!

Jaka herbata jest najzdrowsza?

Ustaliliśmy już, że popularna szczególnie w okresie jesienno-zimowym herbata z cytryną, to napój zdrowy, jeśli tylko odpowiednio go przygotujemy. Jednak na rynku herbacianym roi się od różnorodnych odmian herbaty i czasem trudno zdecydować się na właściwą. Faktycznie każda z nich pochodzi z innego obszaru świata, jednak bardzo często są to te same liście suszone, bądź fermentowane na różne sposoby. Wyjątkiem są herbaty białe i żółte, które powstają z młodych pędów i kwiatów herbaty, przez co mają bardzo unikalny smak. A jakie posiadają właściwości zdrowotne?

-herbata czarna – jedna z najpopularniejszych w naszej kulturze, zwana inaczej „zwykłą”. Ma ona najwięcej teiny, dlatego warto ją pić zamiast kawy, gdy chcemy się pobudzić. Pozytywnie wpływa też na układ pokarmowy oraz ciśnienie krwi.

-zielona herbata – prawdziwe dobrodziejstwo natury, które bardzo często pija się w zastępstwie za kawę. Ta herbata również silnie pobudza, ale też obniża poziom cholesterolu, ma działanie antystresowe i przeciwwrzodowe, a także pomaga przy nadkwasowości żołądka.

-czerwona herbata – ulubienica wszystkich, którzy są na diecie, ponieważ przyspiesza trawienie i spalanie tkanki tłuszczowej. To wystarczający argument, by pić ją przynajmniej raz dziennie!

-biała herbata – ma działanie antyoksydacyjne i poleca się ją osobom genetycznie obciążonym chorobami nowotworowymi. Jest też odmładzająca i zawiera moc witaminy C.

Dobrze zaparzona herbata ma cudowne właściwości lecznicze, odmładzające i profilaktyczne. Nie ma co ukrywać, że również jej parzenie oraz delektowanie się jej smakiem to silny czynnik odstresowujący. Czytajmy więc składy (szczególnie przy herbatach w torebkach), ale też instrukcję obsługi (warto wiedzieć ile, i jak parzyć dany rodzaj herbaty). Dzięki temu napar będzie szklanką zdrowia i pozytywnego pobudzenia, które możemy fundować sobie nawet kilka razy dziennie!

Oceń ten post.

Podeślij znajomym!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj poprzedni wpis:
Trening o wysokiej intensywności – wybierz najlepszy dla siebie

Wraz z popularnością zdrowego trybu życia wzrasta liczba nowych dyscyplin sportowych oraz innowacyjnych treningów. HIIT, tabata, cardio i wiele innych...

Zamknij